Vrije Bie Identiteit -  konvrijebie

Oprichting

Vije Bie imkervereniging

Even een stukje geschiedenis.

De Kon. Vrije Bie is opgericht in 1943. In de oorlogsjaren waren er heel veel imkers. De imker diende 2 kg honing per kolonie in te leveren en kon dan ontaarde suiker bekomen. Juist een ruzie om die suiker lag aan de basis voor het oprichten van de vereniging, vandaar ook de benaming.

In een schrijven van het Paleis van 23 februari 1994 worden we gemachtigd de titel van Koninklijke maatschappij te voeren.

De Vrije Bie is een vereniging die graag vrij en onafhankelijk zijn gang gaat, altijd met het doel voor ogen: de imkers van dienst te zijn.  Het motto van onze stichters was: Lidgeld juist voldoende voor het jaar rond te komen, geen spaarpot vergaren dat trekt vroeg of laat vliegen aan.

Bij het 50-jarig jubileum werd de verenigingsvlag aangekocht alsook een verenigingskaars vervaardigd.

imkervereniging Vrije Bie

Ons herkenningsteken is de gestylleerde vlijtige bij met de vier dunne vleugeltjes in de lucht, op de achtergrond een zeshoekige wascel.

Een ontwerp van Ronny Demaecker

De Vrije bie komt op voor haar leden en die weten dat te waarderen. Zo heeft de afdeling zich losgemaakt van de overkoepelende West-Vlaamse imkersbond en is aangesloten bij het Vlaams-Brabants Verbond van Imkersverenigingen. We zijn bij manier van spreken een enclaaf van Vlaams-Brabant in West-Vlaanderen. Zo heeft Vlaams-Brabant ook nog enkele enclaves in Oost-Vlaanderen.

In 2017 telt de Kon. Vrije Bie al 200 leden.