Kon. Vrije Bie

Om het de bezoekers makkelijk te maken vind je hier de jongste aanpassingen:

De maatregelen opgelegd door de federale regering aangaande de indijking van de corona crisis volgen mekaar zeer snel op. Vanaf vandaag 18-03-2020 om 12h00 zijn bijkomende maatregelen van kracht. Deze behelzen onder andere een verbod op samenscholing en een verbod op niet noodzakelijke verplaatsingen.

Gezien de tijd van het jaar en de fase waarin onze bijen zich bevinden, dienen we als imker echter werkzaamheden te verrichten aan onze kasten.

Staan de kasten bij u thuis, dan is er geen probleem. U kan in uw tuin of directe omgeving aan uw kasten werkzaamheden verrichten. Een gezinslid mag u helpen, ook één vriend of vriendin. Hou daarbij de nodige afstand (social distancing) in acht.

Natuurlijk is het verplaatsen van bijenkasten van bij u thuis naar andere standen in de gegeven omstandigheden ten zeerste af te raden.

Staan de kasten niet bij u thuis, maar op een ander adres, dan kan u individueel met één gezinslid of vriend/vriendin aan de kasten werken ter plaatse. Gebruik uw gezond verstand en indien u zich samen verplaatst (auto) hou u aan de social distancing regels (gebruik bvb mondmaskers, bewaar afstand, …).

Eenzelfde regeling kan u inroepen bij een oproep i.v.m. zwermen.

Als hobby imker kan het verplaatsen van kasten naar een bestuiving vanaf 12h00 deze middag naar ons inziens als een noodzakelijke verplaatsing voor beroepsdoeleinden gezien worden, op voorwaarde dat u samenwerkt met een beroepsmatige teler (fruitteler – landbouwer). Voor hem zijn het plaatsen van bijenkasten ter bestuiving van zijn teelten wel degelijk een economische (beroeps)activiteit.

Verplaatsing van en naar de bijenstand kan uitlopen op een wegcontrole. Leg aan de controlerende instanties uit dat u imker bent en uw bijen dient te verzorgen.

Vergadering van 14 maart

gaat NIET door wegens corronaproblemen

Een groep enthousiaste imkers in de regio Beernem hebben een mooie website die je abosluut mooet bezoeken.

Een bijdrage die het voederen van omgezette siroop in vraag stelt

In een diavoorstelling krijg je stap voor stap de bereiding van propolistintuur.

Een aanvulling van de rubriek: "Verzamelhoekje - noodgeld"