Verzamelhoekje -  Noodgeld -  konvrijebie

We denken dat we een bijna volledig overzicht kunnen aanbieden. Wie echter aanvullingen kan aanbieden, zijn we heel dankbaar.

De meeste items zijn voor een paar euro's te vinden. Het is nauwelijks de prijs van een pint bier op café. Met de gegevens die we hier aanbieden kan je aan zo de slag op internet. Veel succes.

Noodgeld - inflatiegeld

Noodgeld is geld dat wordt aangemaakt door een andere instantie of persoon dan de staat zelf om een nood aan betaalmiddelen (vaak kleingeld) op te vangen. Dit fenomeen was reeds gekend in de oudheid (onder andere ten tijde van keizer Claudius).

Gedurende de eerste Wereldoorlog was in Duitsland de behoefte aan metaal t.b.v. de oorlogsindustrie enorm, waardoor steeds meer kleingeld (munten) uit circulatie genomen werden. Om de behoefte aan kleingeld op te vangen werden met name noodmunten van zink geslagen, alsmede biljetjes tot een waarde van maximaal, 1 Mark. Deze uitgifte werd verzorgd door plaatselijke overheden. Na de Eerste Wereldoorlog was er sprake van een grote inflatie in de Duits sprekende landen, waardoor de overheid gedwongen was om steeds grotere biljetten uit te geven. Dit geld werd uitgegeven door de Staat, door de Reichsbahn, banken en lagere overheden. Dit alles noemen we geen noodgeld, maar inflatiegeld.

Noodgeld met afbeelingen uit de imkerswereld:

In de volgende steden of ex-steden van Duitsland vinden we biljetten van noodgeld,

Altona, Brunshaupten, Dorsten, Gifhorn, Gransee, Hagenow, Immenstadt, Jever, Kirchheimbolanden, Soltau, Tilsit, Triebes, Visselhövede, Wittingen, Zarrentin;

In Oostenrijk:

Gurten, Kilb, Stiftung bei Leonfelden, Traumkirchen, Zierdorf, Striegau.