Praktijk -  Beroker: rookmateriaal -  konvrijebie

Beroker

Bijen reageren op rook. Een oerinstinct  is in het spel.

Om vlot aan de bijen te kunnen werken hebben we een goede brandstof nodig voor in de beroker. En dat hoeft echt niet duur te zijn. De imker staat dicht bij de natuur. We kunnen de bloeiwijzen van de fluweelboom drogen en als brandstof  in de beroker gebruiken. Anderen gebruiken een strook golfkarton, rol het op en sprik het uiteinde vast met een spijkertje. Men kan analoog een strook jute oprollen. Heel goed is boerenwormkruid drogen en in eindjes van 3 à 4 cm hakken.  Het geeft veel zachte rook! (nadeel is de teerafzetting). Het lijstje kan heel lang worden gemaakt, let wel het is de bedoeling de bijen te bedingen en niet de imker weg te laten lopen van de rook!

Tegenwoordig zijn er pellets te bekomen van geperste olijfpitten, hout, hooi, enz... . Het voordeel is dat we beschikken over een bron die heel lang meegaat! Nadeel: we krijgen hier een krachtige warmtebron die instaat is om de beroker te laten gloeien. De beroker is geen verwarmingstoestel en verslijt aldus extra vlug.

beroker