Lesstand -  Domein Koude Keuken -  konvrijebie

De Koude Keuken

Sint-Andries bracht met de gemeentefusie in 1970 een waardevolle bruidsschat mee: het 13 ha grote domein de “Koude Keuken”. In 1968 werd het door de gemeente aangekocht en voor het publiek opengesteld. Het is nu uitgegroeid tot een veelzijdig sport- en ontspanningsoord. Iedereen komt er aan zijn trekken: wie zijn conditie op peil wil houden of gewoon wat wil sporten, kan er tennissen, voetballen of boogschieten; wie het wat rustiger aan wil doen, kan er wandelen, petanque spelen en zonnebaden, of vissen in de grote vijver. Voor de kleinsten is de avontuurlijke speeltuin de gedroomde plek terwijl enkele jeugdverenigingen de bevoorrechte eigenaars zijn van een lokaal aan de rand van het park.

Het domein is en oase voor de honingbij en de Brugse zwanen. Uiteraard zijn we de stad dankbaar dat we in dit mooie domein een stek hebben om de imkers van dienst te zijn. Op de vijver kan je ook genieten van een koppel Brugse zwanen die elk jaar in de nabijheid van de bijenhal een nest maakt en telkens met mooie kroost het park weet te verrassen. In 2014 was het nest vlak voor de bijenhal en weer had ze 5 mooie kuikens. Symbiose, neen het is eerder commensalisme: het zwanenkoppel profiteert van een beveiligde stek voor hun broedpaats terwijl de bijen daar helemaal geen nadeel van hebben. De natuur is heel creatief!! Weet je, je moet daar niets voor doen, die beesten weten wel beter. Op de vijver is ook steeds de fuut een waarneming waardig. Sorry je moet niet naar de Camarque om iets unieks te beleven, het kan echt bij de deur maar oogjes open.

De “Koude Keuken” is één van de weinige Brugse kastelen met een ver verleden. Vóór 1789 was het een landgoed van ongeveer 220 ha. De “Flandria Illustrata” (1641) van Sanderus geeft een waar beeld van dit oude kasteel, dat door 2 wallen omringd werd. In de 19de eeuw was het bouwwerk vervallen en als hoeve in gebruik. Baron Joseph Kervijn de Lettenhove kocht het in 1900 en liet het grondig verbouwen. De ingangspoort bleef in zijn oorspronkelijke staat bewaard. De parkaanleg beperkte zich tot een grasveld, een vijver en enkele heesters aan de voorzijde van het kasteel. Toen het domein door de gemeente Sint-Andries werd aangekocht, voorzag een Bijzonder Plan van Aanleg dat het als sport- en recreatieruimte zou functioneren. Een deel ervan zou evenwel voor sociale woningbouw worden gebruikt. Gelukkig werd daarvan afgestapt en werd bovendien het domein in 1974 met nog 5 ha uitgebreid.