Koninginneteelt -  konvrijebie

Koninginneteelt 2019

Een imker die echt van zijn hobby wil genieten moet over zachtaardige bijen beschikken. Pas dan is het een droom om aan zijn bijen te werken .  Het kan dan rustig zonder ingepakt te zijn als een poolreiziger, die staat te zweten als een kleine stoomtrein. Hij stoort bovendien niet zijn buren en burenvrede is onontbeerlijk in de bijenteelt.

Prima koninginnen kweken het kan. Toch het schrikt zoveel imkers af, alhoewel de teelt van koninginnen juist zo fascinerend is.  Willen we ons doel bereiken dan moeten we aan twee voorwaarden voldoen.  We moeten vertrekken van geschikt teeltmateriaal, wat garant staat voor de inbreng van het genetisch materiaal langs moeders zijde.  De afkomst van de eigenschappen die langs vaders zijde gebeuren is bij de bijen nog ingewikkelder.  Een bevredigend resultaat is de koninginnen laten paren in een reinteeltgebied.  Imkers uit de Brugse regio gaan daartoe reeds jaren naar het bevruchtingstation Kreverhille en dit met goede resultaten.

Prille jonge larfjes worden ter beschikking gesteld om in te hangen in zijn volken. Om de slaagkansen te verhogen en het werk op de thuisstand te verminderen worden aangezogen larfjes verdeeld.  In een aantal volken van de lesstand worden eveneens dopjes aangeboden, de jonge koninginnen die hieruit geboren worden dienen op de volgende stappen als inkooien, merken, op eenraamskastjes zetten te demonstreren.  Van deze koninginnen worden er dan weer afgestaan aan de deelnemers.

Wie graag de stap wil zetten naar een eerste ervaring wordt in dit project een uitzonderlijke gelegenheid aangeboden.  Op zondagvoormiddag worden praktijkoefeningen gegeven.
Je beleeft het gebeuren stap voor stap, alle benodigde materiaal zoals de ERK-kastjes en bijhorende schuilhuisjes wordt u gratis ter beschikking gesteld.  Zo krijg je de gelegenheid om te telen op uw thuisstand. Deze F1-moeren zijn prima koninginnen voor de productievolken.  Voor nateelt , verzenden we onze eenraamskastjes naar Kreverhille , een reinteeltgebied..   Het transport en het afhalen van de volkjes wordt voor de groep gratis georganiseerd.

Overlarfdata: 12 mei, 26 mei en 9 juni.   Ook dit jaar zijn op die data  aangezogen dopjes te verkrijgen tegen een kleine vergoeding

De praktijkoefeningen gaan door in het Domein “De Koude van Keuken” te Sint Andries Brugge op zondagvoormiddag van 9.30 tot 11.30.  Neem contact met Werner Lecomte – tel  050-82 64 59 of Gilbert Janssens  - 050 38 70 92  of e-mail gilbert.janssens7@telenet.be en je kan er alle nuttige gegevens bekomen.

Mis deze kans NIET