Zondag 10 december - Ambrosiusfeest

11u15  Traditionele mis voor de overleden leden of familieleden in de kerk van de parochie Kristus Koning

12u30 Feestmaal in zaal de Zandwegmolen - Oostendse steenweg 91 te brugge

Overzicht activiteiten 2017

Op 22en 23 april

Promoten we ook weer de imkerij tijdens de open deurdagen bij Loca Labora in Beernem

8 April  Vergadering

De wastafels worden verdeeld en er is weer mogelijkheid voor het ontlenen van interessant filmmateriaal.

In een film over de rotatiemethode leren we hoe volksverjonging en Varroabestrijding kunnen samen gaan.

Praktijklessen  en overlarfdagen aan de bijenhal in domein De Koude Keuken.

Zondag 7 mei

9u30 tot 11u30  - Uitwintering en start van de beperkte broedmethode

Zondag 14 mei

9u30 tot 11u30  - Overlarven 1 en telen van koninginnen op de eigenstand

Zondag 28 mei

11u00 tot 11u30  -  Overlarven 2 en ingrijpen in de productievolken

Zondag 11 juni

9u30 tot 11u30  -  Overlarven 3

Zondag 25 juni

9u30 tot 11u30  -  Inwinteren en varroabehandeling

Herfstvergadering

Zaterdag 11 november - Vergadering met als thema:  Wat met onze bijenwas n.a.v. de recente brochure 'De gesloten waskringloop' die we allemaal ontvingen.

Er was weer een ruime belangstelling en het werd een boeiende avond.

Gilbert leerde ons na een goed gedocumenteerde uiteenzetting over het ontstaan, het verloop en de gevolgen van de sjoemelwasaffaire, nog een en ander over het gieten en tonken van waskaarsen.

Daniel demonstreerde er ondertussen zijn zelf ontworpen stoomwassmelter.

De eindconclusie uit  Gilberts betoog, namelijk dat wastafels in de toekomst duurder zouden kunnen worden en dat we beter onze eigen was zo zuiver mogelijk  houden en vooral … zelf gebruiken, was duidelijk ook al eerder door de leden getrokken.  Er werd veel was binnengebracht die avond om wastafels van te gieten.   André had zelfs al wat hulp nodig om alles te registreren, te wegen  en ondertussen ook de ledenadministratie bij te houden.

We kunnen de mensen die zich daarvoor inzetten en heel wat tijd daaraan besteden best heel dankbaar daarvoor zijn.

Demonstratie van de Varroabehandeling met oxaalzuur

Zondag 26 november - demonstratie van de Varroabehandeling met oxaalzuur door verdamping.

Stadswandeling

Op 21 oktober namen we de draad weer op van onze culturele uitstappen en – wandelingen.  Een traditie die eigenlijk  zowat verloren ging door gebrek aan belangstelling, jaren geleden.

We waren met ongeveer twintig.  Dat mochten er gerust nog wel meer zijn, maar het bewijst dat imkers nog wel in meer zaken belang stellen dan in varroamijten of oxaalzuurverdampers... .

Onze collega imker en ook stadsgids Pol Mulier nam ons mee op een wandeling door Brugge met als thema De Bourgondische periode.    Het werd een boeiende les geschiedenis over de rijkdom van de Bourgondische hertogen, hun heerszucht,  oorlogen en huwelijkspolitiek, maar ook over hun losbandigheid, decadente levensstijl en eetgewoonten, de klederdracht, de muziek … .

We liepen ook even binnen in The Chocolate Line, de winkel van een andere imker en lid van onze vereniging Dominique Persoone, het bekende gezicht op de affiches van de week van de bij.

De vrije Bie op Heerlijk Brugge

Zondag 27 augustus

Nam onze vereniging deel aan Heerlijk Brugge

Op een foodbeurs waar eerlijke en lokale ambachtelijke producten in de kijker komen, kunnen wij uiteraard niet ontbreken.

We promootten er, naast de imkerij, ook de honing van onze imkers via proevertjes en ook verkoop.

Onze investering die gedaan werd in snel intalleerbaar en makkelijk stockeerbaar promotiemateriaal was een goede beslissing.  We kunnen nu eindelijk overal met een smaakvolle en opvallende stand uitpakken.

De Vrije Bie op de West-Vlaamse plantendag

Op 25 maart was ook onze vereniging weer aanwezig op dit jaarlijks treffen tussen imkers en tuin- en natuurliefhebbers.   Eindelijk hadden we eens lekker lenteweer op die dag en dat was ook te merken aan het bezoekersaantal.  We waren te gast in de Torhoutse tuinbouwschool die van de organisatie ervan een erezaak had gemaakt.

De wilgenstekken, de vaste planten en de 200 zakjes zaden van  nectar- of stuifmeel producerende  bijenplanten voorzien van ons logo vonden gretig afnemers en wel in die mate dat we uiteindelijk de zakjes van de provincie moesten beginnen verdelen.   Een kleine bijdrage  om van onze provincie een grote bijenweide te maken.  Ondertussen promootten we nog maar eens de imkerij en onze vereniging in het bijzonder.

Nieuwjaarsreceptie voor onze leden

21 Januari 2017

We heffen het glas op de gezondheid van al onze imkers en hun families en ook op een voorspoedig bijenjaar en zoals gewoonlijk is daar ook wel weer een versnapering bij voorzien.

Dit gaat door in het CM-lokaal  - Astridlaan 2 te St.-Michiels

We verwachten jullie om 18.00 uur