Een terugblik op de activiteiten van 2016

Ons Ambrosiusfeest 2016

zondag 11 december met om 11u15 een misviering gevolgd door een feestmaal in zaal Zandwegmolen.

De smaak van honing

Zaterdag 12 november 2016

Op deze vergadering werd er een uitgebreide proeverij georganiseerd.

Naast een aantal potten honing van onze eigen leden, had Werner 17 soorten honing van dicht en van ver samen gesprokkeld.  Er was voorjaarshoning van esdoorn/paardebloemen, koolzaad-, klaver-, zonnebloem-, linden-, kastanje-, bramen-, heide- en een bladhoning uit het Zwarte Woud.   Er waren zelfs merkwaardige buitenbeentjes bij zoals de zeer donker gekleurde honing van gebergteflora uit Spanje of die uit het Virungareservaat in Congo, de waterachtige Acaciahoning uit Hongarije en eentje van  sinaasappelbloesem.

De smaak, kleur, geur, kristalisatie werd gekeurd en becommentarieerd door  teams van 6 à 7 leden.

Hoewel er punten toegekend werden was de beste honing er uit halen niet goed mogelijk en eigenlijk ook niet de bedoeling.  Smaken verschillen te veel.  Een ding was echter wel duidelijk, ons eigen lokaal en ambachtelijk product moest vaak niet onder doen qua kwaliteit voor veel van wat we daar proefden.

De overlarfdagen en praktijklessen

Zondag 22 mei 2016:  overlarven 1 en telen van koninginnen op de eigen stand

De darrenramen die een goede twee weken geleden pas werden geplaatst zijn nu al volgebouwd en kunnen uitgesneden worden.  Zo raken we al de meeste van de eventuele varroamijten kwijt.

Een aantal honingzolders zijn reeds volledig toegezegeld.  Tijd om onze voorjaarshoning te beginnen slingeren.

Er wordt ook aangeleerd hoe men een 'pleegvolk' klaar maakt.  In een sterk volk, twee ramen met broed en zonder bijen boven het moerrooster brengen en daartussen plaats laten voor het teeltraam

We zijn weer met meer dan 40 imkers. Buiten, voor de overbevolkte bijenhal gaat ondertussen het overlarven door, waarna de kandidaten zich naar huis haasten om hun larvetjes te gaan plaatsen.

Op de foto zien we o.a. Roger tanghe en Werner Lecomte bezig met de verdeling van de larven.

Zondag 8 mei 2016:  Eerste praktijkles: uitwintering en start van de beperkende broedmethode.

Er zit stilaan weer meer dynamiek in de imkerij.  Meer dan veertig leden kwamen de uitleg van Gilbert volgen.  Veel nieuwe gezichten en ... zeer hoopgevend:  veel jonge gezichten.  De demonstratiehal wordt bijna een beetje te klein.  Dat is geen probleem voor de ervaren imkers, zij hebben hun onderonsjes buiten.  Op de foto's o.a. Gilbert in actie bij de uitleg over een darrenraam en de aandachtige toehoorders.

Zaterdag 2 april 2016

om 19.00 uur in het CM-lokaal  - Astridlaan 2 St.-Michiels

Vergadering rond het thema:  Varroa Destructor

Gastspreker Wilfried Demeester deelt met ons zijn ervaring.  Zijn werkwijze maakt het mogelijk bijen te houden met een mooie honingoogst, zonder problemen met de verdwijnziekte.  In een goed geïllustreerde uiteenzetting leert hij ons de knepen.

Wie tijdens de vorige vergadering was binnen bracht kan nu ook de waswafels komen afhalen.  Persoonlijke afhaling is gewenst.

Mogelijkheid tot ontlenen en terugbrengen van video's en DVD's